Välkommen till min hemsida för litteraturintresserade 


Med stort intresse och lust leder jag en bokcirkel på Sundsvalls Stadsbibliotek. Vi är 8 - 10 deltagare och några har varit med sedan starten hösten 2012. Vi träffas fyra tisdagar mellan kl 16.00-17.30 under höst och vår. Till varje träff läser vi samma bok och samtalar om och kring den. Vi läser mestadels romaner, men även biografier och böcker med faktainnehåll förekommer. Alla i cirkeln deltar livligt i samtalen och vi får stort utbyte och utveckling varje träff. Den som vill bidrar med urklipp, bilder, musik, filmer eller annat vi hittar i tidningar eller på nätet, som vidgar den aktuella bokens budskap.

 

Mitt syfte med denna blogg är att få ett forum där jag kan sammanfatta dessa boksamtal och föra ut alla kloka, roliga och även kritiska synunkter. Bloggen är till för er som är deltagare i cirkeln, men är såklart också öppen för den som vill läsa och kommentera våra inlägg.

 

Från hösten 2019 leder jag en bokklubb i teaterföreningen Scen Sundsvall, där vi läser litteratur som riksteaterns byggt sin föreställning på. Vi samtalar först om boken - ser föreställningen - samtalar igen i ett efter-teater-samtal och jämför våra upplevelser av bok/teater. 

 

Från våren 2020 är jag en av samtalsledarna i Vängåvans Litterära Sällskap, som skapats av bokhandlare Lennart Bergström i Sundsvall.

 

Målet är att med ord och bilder söka och vidga perspektiven kring varje boks budskap, dess författare och översättare/tolkare.

 

 Det uppstår något särskilt i mötet mellan läsaren och litteraturen

 

Sundsvalls stadsbibliotek & Folkuniversitetets - bokcirkel 

TEMA våren 2024: Vi läser Lars Ahlin-stipendiater under Sundsvalls 400-årsjubileum

30/1 Ditt liv och mitt av Majgull Axelsson

27/2 Jag faller som en sten genom tiden genom livet av Åke Smedberg

26/3 Bill Nilssons sista vita skjorta av Björn Ranelid

23/4 Sågverksungen av Vibeke Olsson

+ ett urval av

2024 års Lars Ahlin-stipendiat Pija Lindenbaums barnboksskatt

 som "bredvidläsning"

bokomslag Ditt liv och mitt    bokomslag Jag faller som en sten genom tiden genom livet    bokomslag Bill Nilssons sista vita skjorta    bokomslag Sågverksungen

 

 

Scen Sundsvalls - bokklubb

Våren 2024

27/5 Vajlett och Rut av Karin Alfredsson

bokomslag Vajlett och Rut

 

 

Blogg

LITT. 400 SUNDSVALLS STADSBIBLIOTEK

07.04.2024 15:43
Hela programmet FRÅN RANELID TILL LINDENBAUM  finns  här Litt.400     

BILL NILSSONS SISTA VITA SKJORTA av Björn Ranelid - Bokcirkel Litt.400 Stadsbiblioteket och Folkuniversitetet i Sundsvall

26.03.2024 22:09
Till vårens 3:e boksamtal kom Marie, Ellinor, Gunilla, Kerstin, Annette, Margareta, Maria, Andreas och Eveline. Berit och Elisabet hade skickat sina synpunkter. Vi började med en återblick till förra boken Jag faller som en sten genom tiden genom livet av Åke Smedberg, som genom sina nära...

EN ENGELSK ROMANS av Niina Mero

11.03.2024 19:38
Titeln, omslagsbilden och baksidestextens början Romantik, mordmysterium och litterära referenser gjorde mig nyfiken. Precis som författaren själv och huvudkaraktären är jag omåttligt förtjust i engelsk klassisk litteratur som Jane Austen, Virginia Woolf och även samtida som Doris...

MORGON och KVÄLL av Jon Fosse

10.03.2024 15:34
Jag håller en stark läsupplevelse i mina händer och när jag läst klart, sitter jag länge med den tunna boken och tar in tankar och känslor den väckt. Jon Fosse utsågs till Nobelpristagare i Litteratur 2023 med juryns motivering: För hans nyskapande dramatik och prosa som ger röst åt det...

JAG FALLER SOM EN STEN GENOM TIDEN GENOM LIVET av Åke Smedberg - Bokcirkel Litt.400 Stadsbiblioteket och Folkuniversitetet i Sundsvall

27.02.2024 22:05
Tisdag 27 februari träffades bokcirkeln och vi som analyserade och samtalade om vårens andra bok var Ann-Sofie, Ellenor, Marie, Gunilla, Kerstin, Annette, Margareta, Maria, Andreas och Eveline. Toni och Elisabet har meddelat förhinder och Berit mejlade sina synpunkter.   Åke Smedberg...

BOKTIPS TILL FRIDA STÉENHOFF-SÄLLSKAPET ur Reakatalogen 2024

20.02.2024 18:58
Frågan var "Vad skulle kunna intressera Frida Stéenhoff" att läsa ur samtidens litteratur? Här är mina förslag till Frida Stéenhoff-Sällskapet: Susanna Alakoskis trilogi är nu klar – del 1)Bomullsängeln och del 2)Londonflickan finns i årets reakatalog. Om kvinnors liv, arbete (fabriksarbete), man,...

VIDEOINSPELNING AV MINA BOKREA-TIPS 2024

20.02.2024 18:39
https://www.youtube.com/watch?v=D-sz0Fhjerk

MINA BOKREA-TIPS 2024

20.02.2024 12:42
BOKREA-TIPS 2024  Av över 800 hundra titlar och 24 kategorier har jag valt 22 titlar ur 10 kategorier. SKÖNLITTERATUR (6sidor) På sidan 5 har jag valt 5 titlar av 4 författare.   Susanna Alakoskis trilogi är nu klar – de två första Bomullsängeln och Londonflickan finns i årets...

OVANJORDEN av Mikael Berglund - BOKREA-TIPS 2024

15.02.2024 22:02
  Romanen Ovanjorden av Mikael Berglund fick Sveriges Radios Romanris år 2023,  med motiveringen: Ovanjorden är en oemotståndlig skildring av kärlek, hemlängtan och utanförskap, sedd genom myggsvärmar, surhål och ljung.   Romanen kretsar kring Oskar som...

VARFÖR MÅLA UGGLOR NÄR VÄRLDEN BRINNER av Stina Oscarson & Madeleine Pyk

04.02.2024 21:18
Åren 2015-2017 var jag aktiv i Kulturföreningen Tidsspegeln i Sundsvall. Februari 2016 bjöds Stina Oscarson in till en författarföreläsning av Tidsspegeln i samverkan med Stadsbiblioteket. Stina Oscarson hade under sommaren 2015 utkommit med en essäbok Inte en berättelse, bl.a. om det politiska...

DITT LIV OCH MITT av Majgull Axelsson - Bokcirkel Litt.400 Stadsbiblioteket och Folkuniversitetet i Sundsvall

29.01.2024 20:43
Vårens tema: Vi läser Lars Ahlin-stipendiater under Sundsvalls 400-årsjubileum 2024. Till första träffen den 29 januari kom Andreas I, Annette SG, Elisabet W, Ellinor LE, Gunilla Ö, Kerstin S, Margareta J, Maria A, Marie L, Ulla J och Eveline S. Berit J deltog på distans via mejl. Vi började med...

BOKCIRKELN våren 2024 - Lars Ahlin-stipendiater - Litt.400 Stadsbiblioteket och Folkuniversitetet

20.01.2024 17:47
Under Sundsvall 400-års jubileum läser stadsbibliotekets bokcirkel tidigare Lars Ahlin-pristagare. Årets stipendiat är Pija Lindenbaum. Den 20 april kommer hon att premieras för sitt författarskap av Lars Ahlin-sällskapet. Juryns motivering lyder: Pija Lindenbaum tilldelas priset för att...

BORDE VARA TACKSAM av Sonia Hussain

18.01.2024 17:24
Borde vara tacksam - en titel som gjorde mig nyfiken. Tacksamhet är en viktig faktor för vår hälsa, läser jag i en studie kring lycka, om vad som får oss att må bra. Att utöva tacksamhet får oss att sova bättre, minskar risken för depression, gör oss mer nöjda med våra relationer och ökar...

HEMMA av Judith Hermann - Bokcirkel Stadsbiblioteket och Folkuniversitetet i Sundsvall

12.12.2023 20:30
Vi som deltog i höstens sista bokcirkel var Toni O, Maria A, Kerstin S, Gunilla Ö, Margareta J, Eveline S, Berit J och Elisabeth W. Vi samtalade om Judith Hermanns nya roman Hemma. Vår fjärde bok i temat: Minnen - flyktiga och beständiga.     Hemma    av     ...

DIN MARGOT av Meri Valkama

03.12.2023 20:47
Ur baksidestexten: När vilja tömmer sin bortgångne pappas lägenhet i Helsingfos 2011 hittar hon en samling brev från någon som heter Margot. På 1980-talet levde Viljas familj i Östberlin och enligt breven hade hennes pappa enhemlig passionerad kärleksaffär med denna okända kvinna som även skriver...

BROR av David Chariandy - Bokcirkel Stadsbiblioteket och Folkuniversitetet i Sundsvall

14.11.2023 22:01
Samtalet om "Bror" var starkt berörande, med reflektioner kring dagens samhällssituation i vårt eget land, med ökad utanförskap, gängkriminalitet och uttryck som våldskapital och tonårskriminella. Vi som samtalade var Ann-Sofie G, Elisabet W, Ellinor LE, Gunilla Ö, Kerstin S, Margareta J, Maria A,...

ARVEJORD av Maria Turtschaninoff - Bokcirkel Mitt.Litt.Festivalen Sundsvall

30.10.2023 21:35
Under Mitt.Litt.festivalen i Sundsvall 21/10 - 5/11 2023 har vi läst boken Arvejord i en bokcirkel. Vi träffades på Vängåvans bokhandel den 2 oktober för en kort introduktion och den 30 oktober samtalade vi om denna episodroman på 371 sidor. Vi var 10 kvinnor, som utbytte intryck, tankar, känslor...

DE FENOMENALA FRUNTIMREN PÅ GRAND HÔTEL av Ruth Kvarnström-Jones

25.10.2023 22:14
Mellan läsecirkelns bokträffar är det vilsamt att läsa något som inte direkt behöver analyseras, men ändå ger behållning som stannar kvar. Så är det med romaner, som bygger på historiska händelser. Under åren 1901 - 1909 hade Grand Hôtel i Stockholm en kvinnlig "direktris", något som var mycket...

ETT ORD FÖR BLOD av Faysa Idle

23.10.2023 18:53
Vilken stark debut, direkt ur verkligheten, en verklighet som inte kan förstås på riktigt, om du inte lever mitt i eller i närheten av "Orten". Faysa Idle (poet från 'Orten') är just nu aktuell i Mitt.Litt.festivalen i Sundsvall. Hon deltog i invigningen lördag 21/10 2023, söndag 22/10 i samtal med...

DE FÖRLORADE MINNENAS Ö av Yoko Ogawa - Bokcirkel Stadsbiblioteket och Folkuniversitetet i Sundsvall

17.10.2023 21:44
En regnig oktobertisdag träffades vi igen i stadsbibliotekets sammanträdesrum Kajutan för ett boksamtal. Det är första gången vi läser en dystopi och det var både ovanligt, märkligt, lite kusligt och fascinerande. Vi som diskuterade var Annette S-G, Maria A, Elisabet W, AnnSofie G, Ellinor L-E,...

NOBELPRISTAGARE I LITTERATUR 2023 - JON FOSSE

08.10.2023 15:38
2024 års Nobelpris i litteratur tilldelas den norska dramatikern och författaren Jon Fosse. Nobelprisjuryns motivering: För hans nyskapande dramatik och prosa som ger röst åt det osägbara".  

VY ÖVER SEMMERING av Erik Gavelin

23.09.2023 20:32
Enbart titeln är tilltalande "Vy över Semmering", den fashionabla kurorten, dit författare och konstnärer, Wiens intellektuella elit vandrar, dinerar och skålar i böhmisk sekt, i början av 1900-talet.  Så ock romanens mångskiftande berättelser, som rör sig kring den fashionabla kurorten...

STUDIE I MÄNSKLIGT BETEENDE av Lena Andersson

20.09.2023 17:25
I 2023-24 års "Låna & Läs" ingår Lena Anderssons senaste bok och var en av flera böcker som jag vill läsa ur katalogen. Hon var inbjuden till Vängåvans bokhandels kick-off onsdag 30.08.2023 och inledde med att berätta om hur hon ser på dessa sammanhängande berättelser, som hon också kallar för...

BRÖD OCH MJÖLK av Karolina Ramqvist - Bokcirkel Stadsbiblioteket och Folkuniversitetet i Sundsvall

19.09.2023 21:51
Höstens tema är: Minnen - flyktiga och beständiga. I mina sparade boktips för kommande cirklar fanns flera titlar med minnet som en röd tråd genom berättelsen. I ett boktips i Sundsvalls Tidning 29.12.22 av Kristian Ekenberg läste jag: boken som väcker egna matminnen och därmed borde vara...

STÄPPVARGEN av Herman Hesse - Scen Sundsvalls Bokklubb

18.09.2023 20:46
I Scen Sundsvalls koncept "bokklubb/teater" har vi  läst klassikern Stäppvargen från 1927 av Herman Hesse inför Skogsnäskollektivets föreställning med samma namn. Tyvärr ställdes föreställningen in pga sjukdom. Vi hoppas att få se den i vår. Ett livligt, intressant och spännande samtal om...

Bokens afton med LENA ANDERSSON o "Studie i mänskligt beteende"

04.09.2023 21:46
 En höjdpunkt när Lena Andersson besökte Bokens Afton på Vängåvans Akademibokhandel i Sundsvall onsdag 30 augusti 2023. Läs om boken och intervjun med författaren här

LÅNA & LÄS - 23-24 - MINA BOKTIPS

04.09.2023 21:22
Onsdag 30 augusti ordnade Lennart Bergström, Bokhandlarn i Sundsvall, årets LÅNA & LÄS - evenemang. En trevlig tillställning med många litteraturintresserade deltagare. Kvällen inleddes med författarbesök av Lena Andersson, som har sin nya bok Studie i mänskligt beteende med på första sida i...

ÅDALENS LITTERATURFESTIVAL 11-13 augusti 2023

16.08.2023 21:35
I en bokblogg måste ju en litteraturfestival omnämnas. Fredag 11 - söndag 13 augusti var jag i Kramfors och Ådalens Litteraturfestival i Sandslån, Ångermanland. Initiativtagarna till festivalen är författarna Mats Jonsson och Tove Alsterdal, vilka också invigde festivalen. En mycket väl...

SWEET DREAMS ÖXNEHAGA av Anna Agrell

16.08.2023 14:03
Sweet dreams Öxnehaga av Anna Agrell är en berättelse om kamratskap från småskoletid och vänskap upp i vuxen ålder. Att en vänskap består från tidiga barnaår har alltid fascinerat mig. Själv har jag inte upplevt det, vilket jag tror beror på att jag i 7-års åldern kom från ett annat land. Det...

EN KVINNAS BLEKBLÅ HANDSKRIFT av Franz Werfel

02.08.2023 14:00
Det är en liten bok till formatet (138 sidor), men den innehåller stora livsfrågor. På omslagets baksida står det: WIEN 1936. En underbar oktobermorgon går sektionschefen Leonidas igenom sin post. Han står på höjden av sin framgångrika bana och ännu inträffar gratulationer med anledning av hans...
1 | 2 | 3 | 4 | 5 >>