BOKSAMTAL 4 våren 2020: EXIT VÄST av Moshin Hamid

30.04.2020 17:08

Läsecirkelns träff den 28 april genomfördes digitalt via Teams videolänk med Angelina Arkdag från Folkuniversitetet som teknisk samordnare. Angelina fick även leda samtalet via chat från mig, då tekniken inte fungerade från min dator. Jag varken hördes eller syntes och måste tillstå, att jag kände mig en aning utanför samtalet. Dock en erfarenhet rikare!

Gunilla, Kerstin, Margareta, Mirjam, Annette och Barbro deltog i den digitala träffen och Berit, Maria samt Toni hade mejlat sina synpunkter.

Exit väst, Hamid, Mohsin                       Mohsin Hamid reading, Brooklyn.jpg                             

Exit Väst         av Moshin Hamid             Moshin Hamid 

                                    (Alex författarinfo)                  (wikipedia)

Vårens tema: Makt-Villkor-Kärlek -  Ja, allt är med!

Ord som sammanfattar läsupplevelsen: sönderfall, upplösning, liv, tillit, sökande, flykt, människans utsatthet, balansgång, uthärda förändring eller uthärda och förändring, tillvarons bräcklighet.

 

Våra synpunkter i korthet: en mycket berörande, spännande och skrämmande berättelse; ödesmättad och otäck – blev nyfiken på dörrarna; gripande – tog tag – berättelsen fastnade; griper tag -fantastisk – imponerande; otroligt läsvärd, känns befriande att få en annan bild av den muslimska världen; spännande – fångade in direkt – personbeskrivningarna fångade mig; tycker om berättarekniken med inlägg om vad som händer samtidigt i andra delar av världen – långa meningar men långt ifrån svårläst – fångar ögonblick och känlsor; en saga med magiska portar (för barn) men inte för mig som vuxen – overklig fantasyroman med osannolik handling – nonchalerar med ett så allvarligt tema/människor som flyr från krig, som ställer allt på spel med hopp om ett bättre liv; kryptiskt berättande i nuet om det som kommer att hända – full av motsägelser – förvirrande med människor i olika delar av världen, förstår inte vad de tillför;

 

Karaktärerna: frimodiga, sympatiska moderna ungdomar; händelserna tydliga pga att de var sansade; inga schablonbilder – utvecklas åt helt olika håll; de blir aldrig ovänner; gillar dom bägge mycket – inkännande och fina; Nadia sträng och tuff i beslut; båda förändras i den nya miljön - de glider ifrån varandra – Saed tyr sig till landsmän – Nadia känner möjligheter i det nya; representerar två typer av flyktingar – de med förmåga till anpassning och de som söker hålla kvar gamla värderingar - förstår bådas resonemang men de är för stiliserade; parets känslor utifrån, men ändå träffande;

 

Språk: lättsamt, vackert, okonstlat, avskalat och rent, poetiskt och sympoliskt, bildlikt, ibland oförstående ordsammansättning ex s214) mest, nästan helt, men bara nästan; författaren besitter stor berättarkonst; romanen är lätt att läsa vidare trots det svåra mänskliga perspektivet, men frossar inte i våld med ord. Det är en ”bok för alla”.

 

Bokens uppbyggnad: långa spännande grepp; ibland riktigt korta meningar ex s8)På många dagar; s20) Hon log. Tog en smutt; många långa meningar s61-63=34 rader och s103-105=56 rader!

 

Vad berörde extra: ensamhet-utanförskap-inte passa in; fint skildrat hur två m-skor glider isär; s159)vägran till samexistens kräver att ena parten upphörde att existera; s77)Nadia tyckte vid första ögonkastet att Saeds far kändes som en far (jmf med sin); s203)en förruttnelse hade uppstått i förhållandet - insikt som underlättar att skiljas som vänner och kunna träffas 50 år senare s218); finner inte ro utan söker sig vidare; de flyr från och inte till; Saeds far som peppar dem att åka därifrån;

 

Miljö: orolig miljö – angivarsystem – på Mykonos kändes det bäst – London skildras militant – lugnare i Amerika där de hittar kamratskap; de bygger upp sina hem i en påver miljö – kommer inte till ngt färdigt; på Mykonos låg lägren tätt direkt på asfalten; beskrivningen av London gav en tankeställare – drönare som höll koll; Londons nedmontering är läskigt skildrat – efter en miljöförstöring i Kalifornien byggs arbetsläger och kooperativ upp;

 

Titel och omslagsbild:stämmer väl med innehåll - Exit=Utgång och en svart dörrflik

 

Helhetsbetyg: 4=3*, 5=4*, 1=5* - högsta poäng av vårens böcker!

 

Recensioner: Göteborgsposten https://www.gp.se/kultur/saga-om-slutet-f%C3%B6r-gr%C3%A4nslandet-1.4792763

Litteraturmagasinet: https://www.litteraturmagazinet.se/mohsin-hamid/exit-vast/recension/asalill-andersson

 

Utdrag ur lektörsomdöme: Passagerna genom dörrarna blir till en säregen allegori över flyktingströmmarna i västvärlden och kommenterar träffande vår samtid. Med små, effektiva medel vindlar Moshin Hamids prosa sig längs ibland oväntade vägar, som fångas bra i den svenska översättningen. Helhetsbetyg: 4. /Dan Brundin

 

Mina reflektioner i korthet (som jag inte kunde framföra muntligt): jag berördes inte av bokens inledande del – den tog inte tag i mig, förrän i slutet och kap 10-12. Där fanns det jag anade i recensionen jag läste i ST 24.11.2017 av Kristian Ekenberg, vilket gjorde att jag valde boken till cirkeln: Exit Väst har en ton av saga, samtidigt har den en realistisk skitighet som gör att läsaren hela tiden svävar i osäkerhet. Mörkret finns här, men också ett ljus, konturerna av en annan tänkbar värld. 

Jag har funderat på detta mtp hur deltagarna beskrivit sina tankar och känslor. Vi är två som tyckte att det var för mycket saga/fantasy med dörrar hit och dit (ffa s167-169) om den gamle mannen och den rynkige mannen som kom och gick genom den svarta dörren till Rio de Janeiro fram och tillbaka! Kanske det förklaras av att vi två som tyckte lite avvikande, har flykting/invandrarbakgrund?

 

//Eveline

 

 

 

 

BOKSAMTAL 4 våren 2020: EXIT VÄST av Moshin Hamid

ORD/KÄNSLOR romanen väckte

Datum: 03.05.2020 | Av: Läsecirkeldeltagare

sönderfall, upplösning, liv, tillit, sökande, flykt, människans utsatthet, balansgång, uthärda förändring eller uthärda och förändring, tillvarons bräcklighet.

Ny kommentar