Blogg

BOKSAMTAL 3 hö 2016: JUST KIDS av Patti Smith

22.11.2016 12:13

Till höstens tredje läsecirkel tisdagen 8 november kom Toni, Ulrika, Kerstin, Gunilla, Gertrud, Berit, Annette och Eveline. Maria och Cecilia har mejlat sina synpunkter. Det blev spännande samtal och ibland högt i tag med olika tankar och känslor kring Patti Smiths självbiografi!

Just kids    Just Kids  Patti Smith performing in Finland, 2007.jpg  av   Patti Smith   
om Patti Smith & Robert Mapplethorpe

Kort tyckte vi: ett intressant självbiografisk tidsdokument, en mytomspunnen epok i amerikansk populärkultur, späckad med namn på allehanda kända musiker och konstnärer såsom Arthur Rimbaud, Bob Dylan, Janis Joplin, Andy Warhol mfl och begrepp, att googla och ”öka sitt vetande” (över 90 sökningar på nätet). En konstnärs drömmar med stark drivkraft som formade Patti Smiths och Roberth Mapplethorpes liv och död, för honom med och för henne utan droger.

Fler deltagarröster: långtråkig, inte imponerad; en tonårings dagbok; en bra berättare, men ingen författare; bra skildring av den kulturella huvudstaden New York; en bra bok för dem som känner och är intresserade av 70-talets bohemliv på Manhattan; gav inget särskilt till den som inte har någon relation till den tidens musik-/konstnärsliv; dock intressant!

 En finstämd berättelse: Musik, Film, Konst, Kultur, Vänskap, Kärlek, Kreativitet, Tragik! En romantisk skildring med frågetecken bl.a. kring PS:s vidsynthet att inte döma RM, då han smittade henne med gonorré, då han prostituerade sig för att dels få pengar till att leva, men också i sitt sökande efter sin sexualitet.

 Verklighetens brutalitet: PS berättar om himmel och helvete, mellan framgång och undergång, droger och ungas plågsamma död.  De rör sig i snäva cirklar mellan Chelsea Hotel, Max´s, Warhols The Factory. Den bästa dagen är två – då de åker till Coney Island och äter korv på Nathans (bild s371).

Språket och texten: poetisk och musikalisk berättarstil; stapelberättelse de första 156 sidorna, då det börjar flyta på; några av deltagarna får egna bilder av texten andra inte! Det finns inget av ”skvaller” i berättelsen. Patti Smith fördömer inte den ”vanliga” människan.

Karaktärerna: Hon balanserade (s79) honom när han konstnärligt ”flög iväg” i drogdimmor och sexualitetssökande; Han stärkte henne socialt (s230) och uppmuntrade hennes musik och poesi. De var varandras kritiker och inspiratörer och utvecklades med och utan varandra, han med droger och hon utan. Starka personligheter båda två, som tidigt visste vad de ville ägna sitt liv åt och hela tiden tyckte sträva mot målet.

Politiskt: tydligt om kommunistskräcken i USA (s39); PS:s politiska och provocerande texter och RM:s politiska budskap i collage och foton.

Några meningar vi vill lyfta fram: (s10) Jag har levt för konsten, jag har levt för kärleken!

(s89) Förebud – (s340) Verklighet

(s201) Intressant då- Grubblerier över Bob Dylan Intressant NU- Nobelpris i litteratur!

(s264) Av honom lärde jag mig att motsägelsen ofta är den tydligaste vägen till sanning!

(s321) Den tacksamhet jag kände mot rocken som hade hjälpt mig genom en problematisk tonårstid. Den moraliska styrka jag fick då jag tog ansvaret för mina handlingar.

(s324) En tjej som leder ett band

(s343) JAG saknar OSS !

(s350) Inte för hans liv utan för hans styrka att uthärda det outhärdliga!

Extra roligt inslag idag: Från sin iPad spelade Annette upp några av Patti Smiths mest kända hits: Horses; Because The Night 1978;  Smells like Teen Spirit   

Recensioner: 1) Kaj Schueler Svenska Dagbladet

2) Göran Greider, Dagens Nyheter

3) Niclas Muller-Hansen, Dagens Bok

Patti Smiths bok Just Kids blir TV-serie enligt en artikel i Aftonbladet 17 aug 2015

 Just Kids är en fin hyllning av Roberth Mapplethorpes konstnärskap och en fin berättelse om det egna konstnärskapet, förutom musik och lyrik, även fotokonst.

För mig: en vit fläck på min musikkarta, som verkligen kunde fyllas i av denna berättelse.

/Eveline


 

 

NOMINERADE TILL AUGUSTPRISET 2016

31.10.2016 20:39

De nominerade är......

Alltid lika spännande...

/Eveline

BOB DYLAN BRYTER TYSTNADEN...

31.10.2016 19:03

.... och kommer till Nobelprisutdelningen "om han kan" återges på Babels FB-sida 29.10.2016

Läs mer: www.facebook.com/svtbabel/posts/10154598475204098

 

DELPHINE de VIGAN i BABEL

25.10.2016 15:43

För några år sedan läste vi Underjordiska timmar av Delphine de Vigan i läsecirkeln - sammandrag 29.01.2014.

Hon har skrivit fler romaner sedan dess och nu senast Baserad på en sann historia som hon berättade om i Babel sön 23 oktober.

M.R.Carey deltog också i Babel med ny "zombie-"bok (inte min genre) Flickan med gåvorna

/Eveline

 

 

NOBELPRISTAGARE 2016 - BOB DYLAN

15.10.2016 14:44

BOB DYLAN - 2016 års Nobelpristagare - en fullständig överraskning - och jag med många med mig tappade hakan. Inte för någon värdering i sig, utan för att jag aldrig tänkt på honom, som annat än musiker - en stor musiker, som fick Polarpriset år 2000 (oj vad tiden går fort, jag gissade på 2011!).

Men såklart, hans texter är poesi och poeter ska också räknas in i litteraturen.

Och Bob Dylan har också skrivit en roman: Tarantula

Nu väntar vi bara att få en kommentar av Nobelpristagaren - det har aldrig hänt tidigare att det priset omgärdats av sådan tystnad av pristagaren!

Lästips: av Ola Holmgren  Stickspår: Åtta skäl till varför ....

TANKAR FÖR DAGEN - ANNELIE BRÄNSTRÖM-ÖHMAN

14.10.2016 15:06

Annelie Bränström-Öhman är inte bara en lysande föreläsare, jag vill inte missa någon av hennes "tankar för dagen" på SR1 Play (direkt kl 06.55 för den vakne) !

Den här Om den glittrande, resklara treåringen från 13 oktober är extra fin och passande, då bilden av Annelie BÖ i sin knallröda höstkappa är tagen strax innan föreläsningen om Sara Lidman, på Kulturmagasinet i Sundsvall, ons 5 oktober 2016.

foto: Kerstin Svensson Åkesdotter

/Eveline

BOKSAMTAL 2 hö 2016: TOBAKSHANDLAREN av Robert Seethaler

11.10.2016 11:43

Under höstens andra läsecirkel tisdag 11 oktober samtalade Maria, Ulrika, Cecilia, Annette, Kerstin, Gunilla, Berit, Gertrud och Eveline. Toni har mejlat sina tankar och ORD! Ett sammandrag om vad vi tyckte är inte svårt denna gång. ALLA tyckte mycket om den lilla PÄRLAN, några till och med ÄLSKADE den!

En finstämd berättelse, med inslag av kärlek, vänskap, ömhet, brutalitet och även humor. Allt är ingredienser i Vad formar en människa? som är höstens tema.

Vid vår rundgång där varje deltagare kort ska säga vad de tycker om romanen, blev det ibland svårt att göra det just i korta drag. Litteratur med innehåll från andra världskriget, väcker starka känslor, som ibland försvårar att först läsa och sedan objektivt analysera innehållet. Vi håller en fin samtalston med respekt för att det kan ta något längre tid, då våra känslor blir styrande.
Några ord om eget igenkännande: s67 maten =  VanilleKipferl, Apfelstrudel, Palatschinken! Der Gürtel somom ger innerstaden! Nöjesparken Prater med Riesenrad! Kahlenberg mfl platser.
Författaren Robert Seethaler (från Österrike mitt "hemland" förutom Sverige) belyser en trivsam stämning som övergår till negativa strömningar, vilket upprör starkt och egna minnen från den tiden kommer till ytan. Författaren går dock försiktigt och lågmält fram och den unge Franz förs genom detta kaotiska, med känsla för människan och med avstånd för det annalkande omänskliga, som trots allt blev oundvikligt. Seethaler berättar om förkrigstiden genom Franz naiva ögon och det gör att hemskheterna inte blir så hemska.Franz utvecklas från att vara en naiv, bortskämd, trygg och snälla pojke till att bli en modig, brådmogen och rättrådig ung man.

Seethaler knyter så fint ihop händelser i början av boken till slutet: s18 o 194 gatlyktan – och däremellan har samtidens abrupta skeende berövat Franz sin ungdomliga naivitet. s101-104 enkelt/bildat folk – Freud hade alltid känt sig malplacerad i sällskap med så kallat enkelt folk – Franz hade egentligen alltid känt sig lite tafatt och bortkommen i närheten av så kallat bildat folk!
Bildspråket är talande, poetiskt och även humoristiskt, vilket gör läsningen roligt:
s28 rad 1) och även på vintern viftade hon ständigt luft mot ansiktet med ett par laxrosa sidenhandskar

s31 rad 3) hörde han ett lågt kluckande i lådan – vykort hemifrån föreställande små sjöar

s121 mitt på sidan) Ha! Skrek Otto T på nytt. Ett vapen! Röde Egon bredde ju hellre smörgåsarna med fingrarna än att röra en kniv!

Några avsnitt som vi diskuterade särskilt:
s27 tobakshandlarens yrkestips Lägg kunderna på minnet. Memorera deras vanor och smak. Minnet är tobakshandlarens kapital!

s80 Franz kärlekskval över Anezka

s97 mötet med Sigmund Freud och den oväntade vänskapen

s122 om sanning: Sanningen i morgonupplagan är i praktiken lögnen i kvällsupplagan.

s125 om tobakshandlarens förnedring

s129 mitt på sidan om sanningens ögonblick för Franz:  I det ögonblick förstod han allt. För bråkdelen av en sekund öppnade han ett fönster mot framtiden, genom vilket den vita rädslan blåste in i honom, till den lille, dumme, maktlösa grabben från Salzkammergut. STARKT!

S142, 147 mfl Drömmarna, som Franz sätter upp på fönstret!  s204 som 7 år senare läses av Anezka! Överlevare? (eg.not)

s164-166 Omvälvningen – Franz tankar för och emot – Är omvälvningen kanske nödvändig?

s173 om kontrollerbart stamträd (Ahnenpass/eg.not)

s194-199 Mer om sanning Sanning är sanning, punkt slut! Så är det faktiskt inte! Det som är sant för en, är för en annan den största dumheten och vice versa! Men i flaggstången hängde ett par byxor, högst upp i toppen i stället för hakkorsflaggan. Nästan humoristiskt (eg.not)!

Författarens miljö- och personbeskrivningar fängslade och roade oss (s 13, 19, 21, 27, 32, 106, 138 (ett av moderns brev), 162, 172 (om postverket), 199.
Tobakshandlaren är en synnerligen fascinerande bok. Lätt att läsa, med ett språk som flyter och läsaren vill hela tiden veta vad ska hända sen.
Hur slutar romanen? Tragisk för Franz! En dröm på en pappersbit, som Franz älskade Anezka läser 12 mars 1945 samtidigt som hon hör de allierades bombplan bullra i skyn, inger känslan av ett olyckligt slut! "Jag vill ha lyckliga slut, säger Annette, så den slutar lyckligt"! Vi säger inte emot!

Jag avslutar sammandraget med att citera Franz, då han uttrycker sin känsla om hälsningsfrasen ”Heilitler", som brevbäraren rätt glatt mumlar då han kommer: Käre herr postis, sa han trött, han Hitler kan ni stoppa upp någonstans, men bortsett från det önskar jag er en god morgon!

Recensioner: Björn Gunnarsson GP okt 2015: https://www.gp.se/n%C3%B6je/robert-seethaler-tobakshandlaren-1.147235

Tone Sundberg Brorsson Dagens Bok sept 2015 https://dagensbok.com/2015/09/16/motstand-och-feghet/

Lyran i Bloggen Lyrans Nobleser aug 2015  https://www.lyransnoblesser.se/2015/08/tobakshandlaren.html

Nedanstående citat bidrog Gunilla med.
Tack Gunilla,mycket tänkvärt tyckte vi!

    Minne från en söndagsutflykt till Kahlenberg 1948

/Eveline

FÖRELÄSNING om Sara Lidman och Tjärdalen av Annelie Bränström Öhman

05.10.2016 22:26

En heldag på Kulturmagasinet med två föreläsningar om Sara Lidman och Tjärdalen framför allt!

Jag lyssnar gärna på Annelie Bränstgröm Öhman hur länge som helst.

Längesedan jag trollbands så av en föreläsare.

Tack "för byavägen i våra hjärtan", för att citera Annelie BÖ.

En "chick" Sara Lidman som Annelie BÖ beskrev författaren vid debuten 1953

Annelie Bränström Öhman föreläser briljant

Cecilia Dahlbäck tackar för lunch- och kvällsföreläsningen, framför en Sara-bild, som vi mer känner igen henne i.

Arrangemanget i Sundsvall är ett samarbete mellan Kulturföreningen Tidsspegeln, Stadsbiblioteket, Scen Sundsvall, Folkuniversitetet och Kulturmagasinet.

Jag har just tittat på Gokväll 27/9 på TVPlay och inslaget om Tjärdalen musikteatern. Det blir jättespännande att se den på Tonhallen i Sundsvall söndag 9/10.

Det finns några biljetter kvar!

//Eveline

TAc

BOKSAMTAL 1 hö 2016: TJÄRDALEN av Sara Lidman

29.09.2016 22:56

 

Vid höstens första läsecirkel tisdag 13 september deltog Berit, Ulrika, Cecilia, Gunilla, Gertrud och Eveline. Annette, Toni, Ingela och Kerstin hade förhinder denna gång. Kerstin har mejlat synpunkter, vilka jag tacksamt använder mig av som underlag till sammandraget. 

TjärdalenTjärdalen     av Sara Lidman 001.jpgSara Lidman

Höstens tema Vad formar en människa? är tydligt i Sara Lidmans debutroman från 1953 (ff idag 2016 omtalad som Århundradets debutroman),
Några exempel: byn, byns innevånare, språket, samtiden, lokalt och regional, religionen, traditioner, över- och underordning, kvinno- och manssyn, värderingar, kultur mm.

År 1953 debuterade Sara Lidman (1923-4004) med romanen Tjärdalen. Första upplagan såldes slut på en vecka. Boken bygger delvis på en historia som Saras far Andreas berättat. Handlingen utspelar sig i byn Ecksträsk (Missenträsk), en midsommarvecka på 1930-talet. Huvudpersonen Petrus är en man med höga ideal. I inledningskapitlet möter vi Agda och Nils. Nils ska snart ge sig iväg för att tända en tjärdal, som kan ge familjen välbehövlig inkomst. Ondskan, i form av Jonas Räven kommer emellan. Boken

handlar om individ och kollektiv. Om svek, skuld, moral och engagemang. Om att ha ideal, kanske svåra att leva upp till. Om egenansvar och att skjuta över ansvaret på andra.

Ja,  vi tyckte om boken - om berättelsen - om Sara Lidman - några hade läst Tjärdalen i tidig ungdom, men kände nu mycket mer för den vid omläsningen.

Vi tog oss an Tjärdalen på ett annorlunda sätt och frågorna vi samtalede kring är hämtade ur Sara Lidman-Sällskapets studiematerial. Det kändes spännande och intressant att fokusera på samma frågor, vilket också blev mycket berikande.

1) En av romanens centrala meningar är: ”Så fattiga får vi aldrig bli att vi int hava råd låta en odugling leva lame oss”.  Såvitt man bor i en by måste man bry sig."
 Sätt in meningarna i vår tid, i Sverige och i världen av idag.
Frågan är högst aktuell idag i flyktingkatastrofens tid. Vi tycker oss inte "ha råd" att ta emot "hur många som helst. Där kan vi tänka oss Sverige som en "by i världen". Varje liten enhet där människor bor är som en by, tex Granloholm, eller i ett villakvarter, eller flerfamiljshus. Vi diskuterade också om annat i samhället, där vi inte har "råd". Sverige är ff ett rikt land men det visar sig ofta att den "fattige" är generösare än den "rike".
På 30-talet brydde man sig mer om varandra - numera håller man sig mer till sig själv. Vi kan bo i ett hyreshus utan att egentligen känna någon. Nu åker man bil till affären för att köpa en liter mjölk, i stället för att låna en skvätt av grannen.


  2) Petrus är romanens centralperson. Vilka känslor väcker han? Känns han igen? Förändras han under romanens gång? Petrus tycker alla om, han är både älskad (mest av kvinnorna) och föraktad. Han har talets gåva, kan behandla och hjälpa djur (besvärliga kalvfödslar mm) och är bildad, nästan som prästen och kan bete sig i samhället. Alla vänder sig till Petrus när det blir problem i byn. Men han har inte så god hand med ekonomin, är fattig och har skulder överallt. Han har idéer men det blir mest prat. Under berättelsens gång kämpar han med sin egna moral och hans unika plats i byn avtar, han ifrågasätts mer och mer och andra växer och "tar tag i mer" i slutet, tex. Gustav.

3) Samtal och delar av handlingen skrivs på dialekt. Används dialekt idag? I vilket sammanhang? Ja i byarna pratar man dialekt och det är också lite "trendigt" idag. Stina Stoor debuterade förra året med "Bli som folk", delvis skriven på dialekt. Även via Hembygdsföreningar känns det som att dialekterna vunnit erkännande. Mest används dialekt inom teater, komik och sång. Tidigare skulle dialekter slipas bort och rikssvenska talas på nyheter i radio o TV, vilket också ändrat sig idag.

4) Förlusten av tjärdalen ledde till en kris. Kriser leder ofta till existentiella och religiösa funderingar. Det som beskrivs i boken är naturligt på individnivå samtidigt ser vi hur en religiös "bondfångare" (eller snällare sagt - regligiös ledare) försöker utnyttja situationen för att påverka en hel by. Finns det paralleller i vår tid på hur kriser exploateras på ett osunt sätt? Ja absolut! Kriser exploateras fortfarande både i religiösa och politiska syften. Vi ser IS som den största krisen och det största hotet idag, där religionen används som mål och dess syfte att påverka hela mänskligheten. På individnivå kan uppvigling ske snabbt via sociala medier. (Då är det förlösande att tänka som Agda på s97: "Nog är det galant av han, säer Agda, bra att ha en gudsman i närheten då oknytt gästar huset.)

5) Byns barn finns hela tiden med i handlingen. Vad får vi veta om deras villkor i en by på 30-talet? Jämför med idag. Barnen hade en arbetsroll på gårdarna från 11-12 års ålder. Barn fick tidigt lära sig "vuxenuppgifter". Barn var små vuxna fram till 1950-talet, då begreppet "ungdom/tonåring" kom till. Då fick ungdomarna "fritid" efter skolan och vara just ungdomar. Idag får barnen vara barn och leka upp i "vuxen" ålder. Barn kan mycket om världen idag, men mindre om det vardagsnära! För skapade föräldrana barnens framtid - idag skapar barnen sin egen framtid. Barn då - ungar idag! Detta var Sara Lidman mycket upprörd över, att barn kallas ungar: "Det är djurens barn som heter ungar inte människans, de heter barn", ska hon upprört ha påtalat.

6) Egna minnen av möten med Sara? Kerstin skriver att då Sara Lidman bode i Gröndal i Stockholm (1950-1960-tal), bodde Kerstins familj min re än 100m från Sars hus. Man såg henne ganska ofta och hon var alltid svartklädd, mycket liten och späd men med en inneboende kraft. Det kändes som en evig ilska mot allt, som vi barn liksom kände i luften och vi var lite rädda för henne. Hennes spretiga hår var ett signum. (Jag minns inte om någon mer i gruppen hade ett eget "Sara-möte"! Skriv gärna i kommentaren isf).

7) Man kan se olika samhällsklasser i berättelsen. Finns spänningar utifrån vilken klass, ställning eller yrkesroll personen hade i byn? Kan man se en vilja till förändring på detta område? Kan man känna igen motsvarande klyftor idag? I gårdarna i byn är det "arbetare", småbrukare. Det finns såklart en kapitalist i Albert och en "utsugare" i Jonas (dagens A-lagare). Petrus är som "folkskolläraren", lite skolad, fattig och därför ändå underklass. Överklassen "auktoriteterna" finns utanför byn, doktorn, pastorn, kyrkoherden. Folket i byn bugar och ödmjukar sig. Bara Petrus möte med pastorn skiljer sig, där Petrus protesterar och avslöjar pastorns "litenhet". Annars ska folket i Ecksträsk "veta hur och skämmas", så som det var på den tiden. Vendla är den som är lite "eljest" "lite bakom", men mest beundransvärd. Hon blir handlingskraftig när alla män står och hummar om Jonas. Hon slösar med sin omsorg på Jonas, som inte vill ha någon.
Visst finns motsvarande klyftor idag, de finns alltid, även om vi ibland tror att de arbetats bort, men de tar sig andra uttryck, tyvärr.

Vi gillade också det Lidmanska bildlika språkbruket - ordsammanflätningarna, tex ödmjukrättfärdigt, skrytleende mm mm
 

Recensioner: Älskad, hatad, älskad,älskad - Lennart Bromander om Sara Lidman: kontroversiell, lidelsefull och en av våra största prosakonstnärer någonsin i en artikel i Aftonbladet 18.06.2004 dagen efter Sara Lidmans död.

Lektörsomdöme citat: "Tjärdalen lyser av ömsint värme och kvillrande fnitter samtidigt som den darrar av vrede över människors dumhet. Den väcker kärlek till människorna - man upplever förtröstan. Det finns kärlek, det finns en barbetsdag i morgon och där finns barnen. Sara Lidmans skildring är lika sinnlig som den är bibliskt allvarlig." /Kristin Hallberg

Nedanstående hittade jag "någonstans" och notera vem som avslutar!

 

 



Det dröjde innan jag hann skriva och lägga ut detta på bloggen - jag har ett par veckor varit på "släktresa" runtom i Sverige. Men nu är det klart! 

Av hela Tjärdalen-året 2016, som för mig började med podradioinspelningen 3 mars, återstår nu Riksteaterns musikteater Tjärdalen, som spelas söndag 9 oktober på Tonhallen i Sundsvall. Gissa om jag har biljett?

Läs och lyssna på riksteaterns hemsida: www.riksteatern.se/forestallningar/tjardalen/

Lyssna på samtliga podinspelningar: tjardalen.riksteatern.se/podcast/

/Eveline


 

  

BOKPRAT TJÄRDALEN KULTURMAGASINET SUNDSVALL 8.9.2016

08.09.2016 10:55

Det blev ett mycket intressant samtal! Tack till Cecilia Dahlbäck för din fina introduktion och ledning av samtalet, där alla som ville, fick utrymme att säga sitt. Så givande att få lyssna till Sara Lidmans röst i en inspelning. Ser fram till den 5/10 då det blir två tillfällen kl 12:00 och 18:00 att höra om Sara och hennes verk med Anneli Bränström Öhman i programsalen kulturmagasinet Sundsvall. /Eveline

foto:Gunilla Grill

    foto: Eveline Santner

https://www.facebook.com/Tidsspegeln.Sundsvall/photos/a.1720932828196225.1073741831.1687717914851050/1759303144359193/?type=3

<< 23 | 24 | 25 | 26 | 27 >>